Liv spelar man inte om på lotto

En dag kommer jag hemcyklandes från skolan. Det var längesen och det var sol. En sådan där bra dag man bara tycker om. Jag har precis cyklat in genom stenmuren vi har längst ner i vår trädgård när mitt hjärta fastnar i halsgropen. Framför mig ser jag en...

Livet är en engångsföreteelse. Livet inträffar bara en gång. Det gäller allt organiskt liv. En gång. Det är inget du kan göra åt. Liv går inte att få igen. Så det liv du har måste tas vara på. Jag antar att det är din viktigaste uppgift.

Jag jobbar varje dag för att bli den jag vill vara. Det jag inte trivs med mig själv ändrar jag på. Det andra stör sig på mig ändrar jag på. Allt för att kunna bli en så god människa som möjligt. Det kanske låter klyschigt men skiter jag i. Att inte klara av att leva med sig själv måste vara det mest horribla som finns.

Precis lika mycket som jag formar mig själv blir jag påverkad av andra. "Det är inte mina åsikter som mig själv som gör mig till den jag är - det är andras åsikter om mig." Låter svagt men har betydelse. Tänk hur mycket man lyssnar på andra hur man ska vara etc. Eller är du helt självständig?

Det jag vill komma till är: Du har ett liv. Spela inte bort det, klanta inte bort, var varsam, släng inte iväg ditt liv. Vi är inte så bra på att återvinna.

... älg. En stor älg med enorma horn. Den står och glor på mig bara tre meter fram. Har ätit sig berusad på höstäpplena. Jag står lamslagen. Hinner tänka att detta är slutet. Älgen tar ett språng mot mig. Jag hukar mig. Blundar. Älgen viker av. Paralyseringen släpper. Jag springer därifrån.

Så skört kan livet vara. En dagen bra. Andra dagen borta. Ta vara på det. Livet är det betydelsefullaste du har.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0